Κυριακή των Βαΐων
Η Ακολουθία του Νυμφίου
Από την Κυριακή των Βαΐων αρχίζει ουσιαστικά η
λεγόμενη Μεγάλη Εβδομάδα ή Εβδομάδα των Παθών.
Την ημέρα αυτή γιορτάζουμε την πανηγυρική είσοδο του
Κυρίου Ιησού Χριστού στην Ιερουσαλήμ.
Ερχόμενος ο Ιησούς από τη Βηθανία στα Ιεροσόλυμα,
έστειλε δύο από τους Μαθητές του και του έφεραν ένα γαϊδουράκι.
Και κάθισε
πάνω του για να μπει στην πόλη.
Ο λαός, ακούγοντας ότι ο Ιησούς έρχεται, πήραν αμέσως στα χέρια τους βάγια από φοίνικες και βγήκαν να τον υποδεχτούν. Και άλλοι μεν με τα ρούχα τους, άλλοι δε κόβοντας κλαδιά από τα δέντρα, έστρωναν το δρόμο απ’ όπου ο Ιησούς θα περνούσε. Και όλοι μαζί, ακόμα και τα μικρά παιδιά, φώναζαν: «Ωσαννά· ευλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου, ο βασιλεύς του Ισραήλ». Ο Χριστός εισέρχεται στα Ιεροσόλυμα «επί πώλου όνου». Πορεύεται και οι Ισραηλίτες τον υποδέχονται με τιμές ως Βασιλιά.
Εκείνος δεν δίνει ιδιαίτερη
σημασία στις τιμές, δεν περιορίζεται στο πανηγύρι, στην πρόσκαιρη δόξα, αλλά
προχωρεί στο σταυρό και την Ανάσταση.
Η είσοδος του Χριστού στα Ιεροσόλυμα είναι τελικά η είσοδος του μαρτυρίου στην επίγεια ζωή του Κυρίου. Σε λίγες ημέρες θα μαρτυρήσει και θα θανατωθεί στο σταυρό, για να θανατώσει το θάνατο και να χαρίσει τη ζωή.
Αναφορικά με τη νηστεία της ημέρας αυτής υπάρχει μια
διαφοροποίηση στο ζήτημα του αν καταλύεται ψάρι ή όχι.
Η γνώμη του Θεόδωρου του Στουδίτη είναι ότι την
Κυριακή των Βαΐων «τρώγεται ψάρι», επειδή θεωρείται Δεσποτική εορτή.
Η Κυριακή των Βαΐων
καθιερώθηκε να συναριθμείται λατρευτικά στη Μεγάλη Εβδομάδα από το γεγονός
ότι στις ορθόδοξες εκκλησίες, κατά τον εσπερινό της Κυριακής αυτής, τελείται
η Ακολουθία του Νυμφίου, η οποία αποτελεί τον όρθρο της Μεγάλης
Δευτέρας.
|
Ἀπολυτίκιον
Ἦχος α’.
Τὴν κοινὴν ἀνάστασιν πρὸ τοῦ σου πάθους πιστούμενος,
Ἦχος α’.
Τὴν κοινὴν ἀνάστασιν πρὸ τοῦ σου πάθους πιστούμενος,
ἐκ νεκρῶν ἤγειρας τὸν
Λάζαρον, Χριστὲ ὁ Θεός·
ὅθεν καὶ ἡμεῖς ὡς οἱ
παῖδες, τὰ τῆς νίκης σύμβολα φέροντες,
σοὶ τῷ νικητῇ τοῦ
θανάτου βοῶμεν: «Ὡσαννὰ ἐν τοῖς ὑψίστοις,
εὐλογημένος ὁ
ἐρχόμενος ἐν ὀνόματι Κυρίου».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου